Koninklijke Wachtkamer Baarn

Voor de spoorlijn Amsterdam-Amersfoort verkocht prins Hendrik der Nederlanden, de broer van koning Willem III, een aantal gronden aan de Hollandse IJzer en Spoorwegmaatschappij (HIJSM). Prins Hendrik erfde na de dood van zijn moeder koningin Anna Paulowna paleis Soestdijk. Met de verkoop van de grond, voor realisatie van de spoorlijn, stelde hij wel voor om in Baarn een station te bouwen en de treinen daar ook te laten stoppen. Voor de prins zorgde het ervoor dat zijn paleis beter te bereiken was en voor de omgeving van Baarn begon economische bloei. Rijke Amsterdammers kochten een villa in Baarn om de drukte van de hoofdstad te ontvluchtten. 

Hoewel prins Hendrik oorspronkelijk ook een aftakking van de spoorlijn naar paleis Soestdijk wilde, zou koning Willem III daar bezwaren tegen hebben geuit aangezien hij dat bij paleis Het Loo (nog) niet had.

Station Baarn

In het station van Baarn uit 1874 werd ook een koninklijke wachtkamer gerealiseerd. In eerste instantie was deze bedoeld voor prins Hendrik, maar in de opdracht staat een wachtkamer voor ‘het Vorstelijk Huis’. De koninklijke wachtkamer is bescheidener dan die in Den Haag of Amsterdam en bevat twee vertrekken. Een grotere kamer of salon en een kleinere salon (voor meereizend hofpersoneel). De hoofdingang is in de centrale hal van het station, maar er zijn ook deuren naar de straatkat en direct naar het perron. Het oorspronkelijke meubilair (van de beroemde firma Horrix uit Den Haag) staat er niet meer. In de jaren ’60 is het station gerestaureerd en is ook de wachtkamer aangepast. Dat is te zien in de stijl die het tegenwoordig heeft. Mintgroen en rood-roze (pasteltinten) kleuren nu voornamelijk de wachtkamer. Baarn bleef lange tijd een koninklijke residentie. Koningin Juliana besloot namelijk om na haar inhuldiging in 1948 op paleis Soestdijk te blijven wonen. Dit zou zijn tot de dood van de oud-koningin en prins in 2004.

Afbeelding van de ontvangst van de Argentijnse president Frondisi door Prins Bernhard bij het N.S.-station Baarn.

Het buurtstation Baarn

Nederland kende in de begin jaren van het spoor nog verschillende spoorwegmaatschappijen die de verschillende spoorlijnen exploiteerden. Ook vanuit Utrecht kwam er een spoorlijn richting Baarn en de Nederlandse Centraal Spoorwegmaatschappij bouwde daarom in 1898 op tweehonderd meter afstand van het al bestaande station een eigen gebouw. Dit station werd in 1948 door de NS gesloten. Oorspronkelijk had het ook een wachtkamer voor de koninklijke familie. Tegenwoordig zit Eethums-Cafe De Generaal in het pand.

Curador. Begonnen in januari 2024, is deze website nog in ontwikkeling.

Bereikbaar

Doordeweeks

Adres

Den Haag, Nederland